Frissítve 2010. július 31-én.

Még a Canon tulajdonosoknak is van ilyenjük, nemhogy nekem. 🙂 Már csak az a kérdés, hogy kinek mi mennyire reális belőle. Én a saját listámat már közöltem valakinek a blogján régebben, de mivel azóta sokat változott a dolog, ide írom a friss verziót. És hogy miért? Egyszerű az ok, hátha akad valaki aki ráakad erre a bejegyzésre és ideszól, hogy: “Hé, egy ilyen objektívem van nekem is itthon, itt fogja a port a szekrényben. Ha kell, jó pénzért eladom.” Na ezért. Aztán ha már ezt leírtam, ideírom azokat a cuccokat is, amelyeknél azt várom, hogy valaki a következő mondatot írja ide: “Figyelj, vettem Nikon felszerelést több mint fél millióért és rájöttem, hogy nem is érdekel engem ez a fotózás annyira, hogy ezt a kramancot mindenhova magammal cipeljem. Ha kell, akkor vidd, csak a helyet foglalja a háznál.” Ugye mennyire reális? 😀
Szóval kezdjük, bemelegítőnek lássuk azt ami számomra is elérhető (az összes felsorolt objektívekkel készített képeket a pbase.com-on találhatok, konkrétan itt, teszteket pedig a photozone.de oldalon, konkrétan itt):

  • Nikkor AF 18-35mm f/3.5-4.5D ED-IF (2000) – erre kb. 2 hete fáj a fogam, amikor kapcsoltam, hogy ezzel csodaszép dolgokat lehetne művelni Nikon F100-ason, mert elvégre ez egy filmes vázra tervezett objektív. Sajnos amióta itt a D3 és a D700, azt látom, hogy megy fel az ára, mert sokak számára ez egy olcsó alternatíva a méregdrága Nikkor AF-S 17-35mm f/2.8D ED-IF helyett. Az egy másik dolog, hogy a digitális vázon nem lesz csúcsteljesítménye (filmre volt tervezve), de egye fene.
  • Nikkor AF 20mm f/2.8D (1994) – ha a fenti objektív nem jönne össze, akkor ezzel is nagyon megelégednék, elvégre 20mm filmes vázon még mindig nagyon széles látószög, ráadásul a jobb fényerő miatt használható volna gyengébb fényviszonyok mellett is. Előnye, hogy nemrégiben még elég olcsón beszerezhető volt, mert digitális vázakon nagyon szarul teljesített (még APS-C érzékelős vázon is), mert egyszerűen a fény nem merőlegesen érkezik az érzékelőre. A filmnek ez nem okozott gondot, de ki a fene tudta még 1994-ben, hogy a CCD ezt nem fogja komálni.
  • Nikkor AF 18mm f/2.8D (1994) – érdekes, mert ezt a típust a 20 milliméteres öcsikéjével ugyanabban az évben dobták piacra. Fényereje szintén csecse, sajnos az ára annál kevésbé. Drágább volt (és ma is az), mint a 2 milliméterrel hosszabb gyújtótávolságú öcsike. Sajnos nagylátószögű objektívek esetén az a 2mm is sokat számít. Szóval ez jöhet, de csak jó áron kérem.
  • Nikkor AF 85mm f/1.8D (1994) – egy tipikus portrézó objektív, máig az egyik legkedveltebb az 50-esek után. Azoknál akiknél a lehető legélesebb kép a fontos, azoknál ez a tuti befutó. Újonnan is jó áron beszerezhető, használtan nagyon ritka, mert kevesen adják el. Lehet, hogy majd idővel megveszem eBay-en keresztül.
  • Nikkor AF 14mm f/2.8D ED (2000) – filmes vázon ez volna a csúcs. Jelenleg digitális vázról átszámolva 27mm a legszélesebb látószögem. Ez ennek majdnem a fele. Ezzel tudnák ökörködni. Sajnos ez is ritka darab, ráadásul ez is a drágábbak közé tartozik.
  • Nikkor AF 20-35mm f/2.8D – erre szépségre is már régen fáj a fogam, már D70-re meg akartam venni. Az a baj vele, hogy gyakorlatilag csak eBay-en lehet kapni és ott is csak pár darab van belőlük, amelyek ezért elég magas áron kerülnek eladásra. Némi türelemmel talán sikerrel járhatok. Miután vettem filmes gépet is, duplán szeretném, mert ez még a megfizethető rövid gyújtótávolságú és ráadásul jó fényerejű objektívek kategóriájába tartozik, ráadásul nagyon éles képet produkál digitális vázon is. Egye fene, hogy nehéz mint egy tank.
  • Nikkor AF 35-70mm f/2.8D – ez a jól jónne kategória, mert szépen kiegészítené a fenti lencsét, ráadásul a 2.8-as fényerő mellett gyakorlatilag helyettesíthetné a Nikkor AF 35mm f/2D (1995) és Nikkor AF 50mm f/1.4D (1995) objektíveimet. Mondjuk ez nélkül most megvagyok, de ha jó pénzér volna, miért ne? – Már van AF-S 24-70mm f/2.8D (2007), szóval ez az objektív tárgytalan.
  • Nikkor AF-S 80-200mm f/2.8D ED-IF (1998) – nem gyártják, felváltotta egy másik álomobjektív (arról majd írok később). Nem vagyok olyan szituban, hogy szörnyen rá lennék szorulva, merthogy van már egy Nikkor AF 80-200mm f/2.8D ED (1992) telém, amely optikája kb. ugyan ilyen. Annyi a különbség, hogy az enyémbe még nem került ultrahangos fókuszmotor, viszont máig gyártják. Ha volna lehetőség olcsón upgrade-elni, akkor jöhetne.
  • Nikkor AF-S 12-24mm f/4G ED-IF DX (2002) – csak APS-C érzékelős digitális vázakon használható (ezért DX), de egy nagyon jó objektív. Magas ára miatt általában csak profik birtokolták, viszont most a D700 és D3-ra upgradelőknél van esély arra, hogy valaki jó áron eladja. Hátha. – Már nincs APS-C érzékelős vázam, ergó nincs mire feltenni.
  • Nikon D300 (2007) – ezt még talán meg tudnám fizetni. Gondolkoztam is rajta sokáig, mert jó kis váz már ez is, ráadásul jól barátkozik a teleobjektívekkel. Sajnos közben megjelent a D700 és az mindent bekavart.közben meglett a D700
  • Nikon SB-900 (2008) – megfizethető, ráadásul volt már szerencsém tapizni is. Intim kontaktusba nem kerültünk, ezért felhevítenem sem sikerült, de amit olvastam róla, az alapján rossz vétel nem lehet. Egyedüli bibije a mérete és az, hogy bouncer nélkül árulják, de ebbe szerintem bele tudnék nyugodni.
  • Sandisk Extreme IV 8GB – nem Nikon cucc, de Nikonba való. Van már egy ilyen kártyám, de nagyobb rendezvényeken, fesztiválokon néha nem ártana ha kettő volna. Ha idővel veszek egy jobb vázat, mindenképpen vennem fog kelleni legalább még egyet, mert ott már elfelejthetem, hogy ráfér 1450 RAW kép egy kártyára, nem beszélve arról, hogy mindig legyen az embernél egy pót elem és egy pót kártya is. – Időközben megvettem ezt is, mert a D700-hoz nagyon kellet. Most még egy 16GB-os verzióra pályázok a kettő 8GB-os mellé. Sajnos a RAW-ba fotózás nagyon memóriaigényes.

Most pedig következzen az álomlista:

  • Nikon D700 (2008) – jöhetne a D3 (2007) is, de ha választanom kéne, akkor az árkülönbségen inkább valamilyen objektívet vennék. Teljesen feleslege magyarázni miért is akarom. Kell, és kész!megvettem
  • Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8G ED (2007) – akinek volt a kezében annak nem kell kommentár. Azoknak akik még nem találkoztak vele. Ez jelenleg az egyik legjobb Nikkor objektív ami létezik, mindenféle túlzás nélkül. Szuperéles képeket készít már 2.8-on is, ráadásul FX vázakra volt tervezve, szóval akármire csavarja fel az ember, jól teljesít. Súlya van, vigyázni is kell óriási elülső lencséjére, de amilyen szabadságot az ez az embernek. Innen már tényleg csak a VR hiányzik, de az is csak papírforma szerint, mert állvány nélkül kézből egészen 1/15-öd másodperces időket lehet vele fényképezni. Ha árát hozzáadjuk egy D700-as árához, akkor már egy D3-ast is vehetünk. Időközben volt szerencsém fényképezni is vele két napig. A nagy látószög zseniális, nagyon jól lehet vele pl. partyfotókat is készíteni, koncerteken nagyon klassz közönségfotókra.
  • Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED (2007) – kell ehhez kommentár? Ez is FF/FX vázakra volt tervezve, a zseniális és máig szintén méregdrága Nikkor AF-S 28-70mm f/2.8 ED-IF (1998) továbbfejlesztett változata 4mm bónusszal lefelé. Filmes és FX vázakon ez az alap zoom objektív. – Erre a D700 után nagyon szükségem volt. Aki teheti, rögtön a D700-zal együtt vegye meg.
  • Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED-IF VR (2002) – a feljebb már említett teleobjektívek legújabb változata. Kapott 10 millimétert lefelé, megvan benne az ultrahangos fókuszmotor és mint hab a tortán akad képstabilizáció. Igaz, ez még az első generációs VR (bár keringenek már pletykák arról, hogy lesz továbbfejlesztett verzió VR II jelzéssel a végén), annak ellenére nagyon kellene. Ez egyike azoknak az objektíveknek, amelyeknél azon gondolkozom hogy meg is venném, mert nagyon gyakran elég nagy szükségem van rá, főleg koncerteken és hasonló akciókon, ráadásul kicsit távolabbról portrézni is nagyon jól lehet vele, még rossz fényviszonyok esetén is.
  • Nikkor AF-S 105mm f/2.8G ED-IF VR Micro (2006) – makró objektívem még nincs. Nem húz a dolog annyira, hogy vegyek, de lehet, hogy egy napon és is makróőrült leszek és akkor egy ilyenre is szükségem lesz.
  • Nikkor AF 135mm f/2D DC (1995) – mire is kell ez nekem? Fene tudja, elméletileg meg lehet lenni nélküle, de mégiscsak kell. Nézzétek meg a portrékat, amelyek ezzel az objektívvel készültek és megértitek. Mindenről Defocus Control (DC) tehet. Nem fogom magyarázni mire jó, akit érdekel utánaolvas.
  • Nikkor PC-E 24mm f/3.5D ED (2008) – ez egy nagyon spéci cucc, főleg építészetet fényképező fotós társaim fő álma. Nem zavarna, ha volna egy ilyen csecseségem, néha azért én is hasznát venném.
  • Nikon FM2/T (1993) – már egy FM2 is szuper volna, de jöhetne az FM2N, illetve FM3A is. Amit érdemes ezekről a vázakról tudni, az az, hogy -40 °C és +50 °C közötti hőmérséklet tartományban gond nélkül működnek. Teljesen mechanikus az összes, ráadásul a T verzió titánból készült. Egyszerűen ezek a kinyírhatatlan Nikon gépek, amelyekbe még elem sem kell (legfeljebb gombelem fénymérésre, ha picit igényesek vagyunk). Sajnos máig elég drágák, bár egy kis szerencsével jó áron beszerezhetőek, mert sokan csak azt hiszik, hogy egy régi vacak, közben fogalmuk sincs arról, hogy ezek a gépek mechanikusan tudtak 1/4000 másodperces expozíciós időt. Ha már igazi full manuális gépet akar valaki venni, akkor vagy Leica M6, vagy ez, a többi csak alternatíva.

Legvégül pedig a ne is álmodj róla lista, amelyhez nem is fűzök kommentárt, mert teljesen felesleges. Meg kell nézni az árukat és máris szalvétákat van kedvem gyűjteni fotózás helyett…

  • Nikkor AF 28mm f/1.4D AF (1994)
  • Nikkor AF-S 200-400mm f/4G ED-IF VR (2003)
  • Nikkor AF-S 200mm f/2G IF-ED VR (2004)
  • Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED-IF VR (2004)
  • Nikkor AF-S 400mm f/2.8G ED VR (2007)
  • Nikkor AF-S 500mm f/4G ED VR (2007)
  • Nikkor AF-S 600mm f/4G ED VR (2007)

Majd ha nagy leszek, akkor a fenti cuccok mindegyikét megveszem, és lesz majd hozzá egy brutálisan felszerelt stúdióm és terepjáróm is (+ két csinos asszisztens :D).

22 hozzászólás “Nikon wishlist”
  1. kobak szerint:

    gusztusos kis lista, azt hiszem nem nagyon tudok belekötni. 🙂

  2. e1 szerint:

    Nem nagyon tudsz? Szólj vissza, ha mersz! 😀

  3. dög dog szerint:

    Na de miért maradt le a Nikon az FX obik fejlesztésével? Gyakorlatilag létezik FX teleobjektív? Az nem lehet válasz, hogy a régi filmes obik jók a digitális FX-es vázhoz is. A 70-200 mm-as új verziója tudomásom szerint nem jó, az FX -hez.

  4. e1 szerint:

    Nikon sokáig homokba dugta a fejét és azt állították, hogy nem fognak FX (digitális FF) vázat fejleszteni, mert sok az olyan megoldatlan probléma. Az egyik ilyen volt az, hogy a rövid gyújtótávolságú obejktívek esetében a fénynyalábok nem merőlegesen estek a CCD képérzékelőre, ami probémát okozott, mivel a CCD érzékelő minden egyes cellája be van süllyesztve. Ha a fénynyalábok nem esnek az érzékelőre merőlegesen, akkor a szélső cellák egy része a cellafal miatt árnyékban vott, ami vignetációval és gyenge képminőséggel járt. Az egész probléma lényegébevéve ott keletkezett, hogy tégebben amikor a filmez vázakra fejlesztették ezeket a rövid gyújtótávolságú objektíveket, nem volt szempont a fény merőleges beesési szöge. Ezt a Nikon tudta, ezért nem hamarkodták el az FX vázak piacra dobását. Tudták, hogy e téren a Canon már túl volt a problémán. Természetesen a profik, fpleg a sajtó akik évekig Nikon filmes vázakkal dolgoztak azt akarták, hogy a Nikonnak is legyen FF digitális váza, erre a Nikon azt nyilatkozta, hogy felesleges, jó a D1/D2 sorozatoknak az APS-C. Természetesen közben a Canon fejleszetett mint az állat és az lett a vége, hogy Nikonék elveszítették azt az előnyüket, hogy 90-es évek végéig a riporterek többsége Nikon felszereléssel rendelkezett. Ekkor a Nikon kénytelen volt lépni és kicsit felcseszve sok drága DX objektív tulajdonosát piacra dobták tavaly a D3-at. A harag sok ember részéről jogos volt, mert évekig mondogatták, hogy nem lesz egyhamar FF digitális váz. Természetesen ez nem elég, a CCD utéán a CMOS is jobban szereti a merőlegesen beeső fénnyealábokat, még hogyha nem is annyira érzékeny rá, mint a CCD. Ezt úgy oldotta meg a Nikon, hogy egyidőben piacra kerültek kimondottan erre a vázra fejlesztett objektívek, mint 14-24/2.8 és 24-70/2.8, illetve amit te kérdeztél, sok profi teleobjektív. Igen, hasznáhatóak voltak a régiek is, mert azoknál nem jelentkezik a merőleges fénynyalábbeesés problémája, viszont ha a Nikon vissza akarja téríteni a jó útra a sok hűtlen riportert, minimum ugyanazt kell nyújtani, mint amit a Canon már évek óta. Profi vázhoz profi objektíveket, ezeknek pedig kiváló minőségű optikával, fókuszmotorral és képstabilizációval kell rendelkezniük. Ebből a régi Nikkor objektívek csak az első feltétet teljesítették, amely a háromból talán a legkevésbé fontos egy riporter számára. Most az a szitu, hogy a legtöbb profi kezd visszaállni Nikonra, mert ha az egész rendszert nézzük, többet tud nyőjtani. Igaz, hogy a Canon tud huszonvalamennyi megapixelt, viszont az 1Ds Mark III a D3 majdnem 10 fps értékéhez lassú, ráadásul képzajban is verhetetlen jelenleg a D3 (és a D700). Aztán a riportereknek így sincs szükségük ekkora felbontásra, egy újság sem közöl le ekkora képet. Szóval a váz aapján a riporterek viszik a Nikont, a mérleget még átdöntheti az objektívek kínálata. Ezt az elmúlt egy év alatt a Nikkor úgy befoltozta, hogy szó nem érheti a ház elejét. 14-től 600 milliméterig csúcsminőségű objektívek kaphatóak, ráadásul nem X éves fejlesztések, hanem a legújabb technológiák vannak használva, mint ED lencsék, utolsó generációs VR, stb.

    U.i.: FX objektívnek azt szokás nevezni, amely kimondottan digitális vázra volt már tervezve. Az ilyenek főleg 2007-től jelentek meg, és remélhetőleg az idei Photokina után megint gyarapodik számuk.

  5. Láma szerint:

    Heelo!

    Mint a nikon márka nagy híve és tisztelője és ismerője, véleményedre volna szükségem 🙂
    Én most d80at használok, de nagyon hiányzik róla a fénymérés manuális obikkal…ezért gondolkoztam el egy d200 beszerzésén.
    Most lehetőségem lenne egy használt d200 megvásárlására, ráadásul az eladó még be is számítaná a d80-at, mondván ‘eddig is hobbi célra használta a d200-at és elég lenne neki a d80 is’…
    35000Ft-ot kéne ráfizetnem.
    egyetlen szépséghiba: a tulajdonos kb fél éve leejtette, és a markolaton, az aksi fedél mellett a fém vázról kicsit lepattant a műanyag…elmondása szerint csak esztétikai hiba…
    Szerinted mennyire reális az ajánlata?

    köszönöm válaszod!

    Attila

    ui.: a d80-amat februárban vettem újonnan 170ért kb4500expo van benne, most újonnan 120, használtan 100 a váz.
    az eladó d200 másfél éves 8-9000expós, 170 lenne egy vadi új

  6. e1 szerint:

    Hűamindenit, ezekkel a forintos árakkal nem nagyon vagyok képben, annyi viszont szent, hogy nem vennék ejtett gépet. Szép tőle, hogy bevallotta (ha törött, akkor nehéz is volna tagadni), viszont sosem tudhatod mi a baja. Lehet, hogy minden századik expónál beakad a zárszerkezet, vagy valami más hiba keletkezett, amely a gyakorlatban csak ritkán jön elő. A másik dolog az, hogy D80-ról nem érdemes D200-ra váltani. Képminőség +/- ugyanaz (de inkább -) és a 35 ezer sem sok, viszont akkor inkább spórolj kicsit és vedd meg rögtön a D300-at (akad már használt is), amely képminőségben egy egészen más kategória. Szóval az én véleményem az, hogy basszál rá, maradj még a D80-nál.

  7. e1 szerint:

    Egy tétel kihúzva. 🙂

  8. ivangorcsev szerint:

    Nikkor 135/2

    színház, balett, tánc

    elég hosszú, hogy az 5.-6. sorból elég legyen
    nagy a fényereje
    f2-n is éles
    és a megfelelő vázon elég gyors is

  9. e1 szerint:

    Színházban tudtommal tilos fényképezni. 😉

  10. ivangorcsev szerint:

    kivéve ha a sajtóbemutatóra mész

  11. e1 szerint:

    Úgy esetleg, de én személyesen inkább 80-200/2.8-at vinnék. Igaz, fényereje egy fokkal gyengébb, de ezt kárpótolja a D700/D3 és társai érzékenysége. A zoom pedig mégiscsak univerzálisabb. 🙂
    De ha már a színháznál tartunk: nemrég voltam egy előadáson, amelyen az előadás utáni fogadást fotóztam. Volt fél percem, belestem az üres nézőtérre is, pont szedték szét a díszletet. A melósok még akkor is szóltak, hogy tilos fotózni. Tudtommal az a bevett szokás, hogy a sajtót (kritikusokat) meghívják az előadásra, de a fotókat az előadásról nem készíthetnek és a hivatalos promo fotókat szabad csak megjeleníteni. Mégiscsak furcsa volna, hogy valaki a sajtóból az előadás legjobb jeleneteit máris leközölje, nem?

  12. ivangorcsev szerint:

    az előadás utáni fotózás és a direkt a sajtó számára szervezett sajtó bemutató két külön dolog. én is 70-200 VR-t el járok, de néha kevés a 2.8 persze én csak egy Fuji S5-el tolom, nincs használható tartományom iso 1600 felett. na ilyenkor jön jól a 135-ös 2.0-as fix. bár a színpad mély, de fotós távolsága fix, ezért el lehet lenni fix obival is. a mozgások, ugrások miatt úgyis tág vágással kell fotózni. hozzáteszem nincs ilyen üvegem, de próbáltam és le voltam nyűgözve.

  13. e1 szerint:

    Pentax, kösz a linket az FM2-re, de nekem pénzem jelenleg nincs és a Vaterát nem kívánom grátis linkelni az oldalamon. Azoknak akit érdekel van ott eladó fekete Nikon FM2 objektívvel és hibás motorral 60 papírért. 😉

  14. bret szerint:

    te, ez a lista még él ?

    egy 105 f2.0 DC nikkor hever az asztalomon…, nem 135-ös, de DC !

  15. e1 szerint:

    A lista még él, de jelenleg csak ajándékként tudok egy 105/2-est elfogadni. Most a 24-70/2.8-asra gyúrok és ez sem lesz meg egyhamar.

  16. bret szerint:

    én lennék a legboldogabb, ha egy ilyent el tudnék ajándékozni.
    akkor gyűjtök rá még pár centi porréteget…

  17. e1 szerint:

    Tudod mit? Boldoggá teszlek és elfogadom ajándékba. 😀

  18. Végh Zoltán szerint:

    Egyezik az izlésünk!:-) A D700-at én is megvettem, most épp egy alapobjektívet vadásznék hozzá, de nehezebb mint gondoltam. Pár nap kutatómunka után erre jutottam:◦Nikkor AF 18-35mm f/3.5-4.5D ED-IF (2000), de pont a duplája mint amit szántam volna most egy obira, ráadásul elég régen jött ki már. A Kit-ben lévő 24-120mm VR -ről nem olvastam jókat, 24mm-en lágynak tartják.
    Van már egy 80-200-as, 2.8-as Nikonom, nagyon sokat használom. Még a D700 előtt vettem egy 35mm-es 1.8-as Nikon obit, de DX, szóval jobban is megtervezhettem volna a dolgot, már mindegy, amúgy jó cucc. 150-500-as Sigma-t használok természetfotózásra, az egész jól bevált, jó ára van a hasonló obikhoz képest. Van egy 50mm-es 2.8-as makro-m is, azt keveset használom. Még egy széles látószögű kellene FX formátumhoz, itt tartok most:-)

  19. e1 szerint:

    Szerintem alapobjektívre vadászni nem olyan gond, hiszen ott a 24-70/2.8, Az egyedüli probléma az árával van. 🙂

  20. Csabi szerint:

    Sziasztok!

    Eladó egy ilyen: Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G ED-IF VR objektív. Akit érdekel hívjon, megegyezünk. Üdv!
    tel.: 0630/908-3464 Köszi!

  21. dnemethfoto szerint:

    Szia!

    A napokban vettem meg én is hőn áhított 24-70-esemet FX-vázhoz….
    hát….csak bíztatni tudlak, hogy ne add fel a gyűjtést rá. EGY ÁLOM! 🙂

    Üdv.

  22. e1 szerint:

    Az a baj, hogy a jelnlegi (váratlan) kiadásaim mellett, megint csak álom marad a dolog egy jó ideig. 🙁

  23.  
Itt és most! A vélemény szent, a hozzászólás szabad!