Utóbbi időben sokan kérdezgetnek engem objektívek ügyében. Legtöbben Nikon D40 vagy D70 tulajdnosok és szeretnének valamilyen jó kis teleobjektívet. Érthető, átszámolva 105 miliméteres gyújtótávolsággal nem igen lehet sokat produkálni, az éppen csak annyi, mint amit a legtöbb 3x zoom szappantartó tud.
Akkor lássuk csak, hogy milyen az élet 55 és 70 miliméter után. Az amit leírok, elsősorban Nikon géptulajdonoskat érinti, de majd elszórok pár sort a Canon tábor számára is. Előrebocsájtom, hogy nincs az összes objektívvel személyes tapasztalatom, nem is fogom említeni az összeset ami létezik, de mivel sokat bújom a különbőző fórumokat és van pár fotós ismerősöm is, akinek megintcsak van tapasztalatuk pár objetíkvvel, egy elég obejktív képet fogunk kapni némi szubjektivitással fűszerezve. 🙂
Azzal kezdeném, hogy első dolog amit el kell dönteni, az az, hogy milyen az anyagi keretünk és mi a célünk, mit akarunk fotózni, mi az ami felé később kacsintgathatnánk, és nem utolsó sorban azt is tudnunk kell, hogy mit tud a fényképezőgépünk. Kezdjük.
Olcsó teleobejktív kell, holnapután repülők nyaralni, lehetőleg legyen könnyű, Nikon D40/D40x/D60 vázam van. Első dolog, amire figyelnünk kell, az az, hogy csakis AF-S jelőlésű, illetve saját fókuszmotorral rendelkező obejktív az ami szóba jöhet. Ennek oka egyszerű, a D40/D40x/D60 vázakból hiányzik a beépített fókuszmotor. Ez kicsit gondot okozhat, de azért választék van így is bőven. Ha 18-55-ös kis obink van a géphez, jól jöhet hozzá a konstrukcióban hasonló Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 G ED DX, vagy Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6G IF-ED DX VR. A kettő között a fő különbség az, hogy utóbbiban van VR (vibration reduction), azaz képstabilizátor. A gyenge fényerő miatt nagyon hasznos dolog tud lenni. Ezeknek az obejktívknek fő előnyük kicsinyeségük és könnyű konstrukciójuk, ami főleg annak köszönhető, hogy DX obejktívekről van szó, azaz filmes, illetve D700 és D3-as vázakon nem használható. Azaz utóbbi kettőn igen, DX üzemmódban, de megnézném azt az embert aki ilyen drága gépekhez ilyen obejktívet venne. Előnyük az is, hogy a szűrőűtmérőjök megegyezik a Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G ED DX , Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 G ED DX II obejktívekével, amelyeket általában hozzávágnak az emberhez egy D40/D40x/D60 vételekor. Kezdőknek és azoknak akiknek nincs mélyen a zsebükbe jó választás. Következő lehetőség a Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR, amely egy nemrégen kiadott obejktív, és a régebbi hasonló fókusztávolságú és fényerejű Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6 D ED, illetve Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6 G obejktíveket váltja fel. Utóbbi kettő főleg Nikon D50 és D70 tulajdonosok között volt elterjedve, mert a Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED DX szetobit jól egészítette ki, ráadásul utóbbi G típus nagyon olcsón volt beszerezhető. Sajnos az olcsóságnak ára is van, ebben az esetben a képminőség volt az amely megszívta a dolgot. Kimondottan szuperéles képet nem tud az objektív, 200mm felett pedig kár beszélni róla. Jómagam is tulajdonosa voltam kb. 2 éve egy ilyen olcsó objektívnek. Sürgősen vettem, adtam érte 3000 koronát akkoriában. Fotóztam vele kb. féltucatször, többször nemi Az legfőbb ok amiért nem használtam gyenge fényereje volt, amit sokan csak “homály-sötétségnek” hívnak, illetve a lassú autofókusz. Mivel teleobjektíveknél a kézből megtarható időknek sokkal rövidebbeknek kell lenniük, mint a rövid gyújtótávolságú társaiknál a gyenge fényerő miatt koraeste már a táskában volt az obi. Szerencsére sikerült később megszabadulnom tőle 3500 koronáért (azaz még nyertem is rajta). Visszatérve témánkhoz, az AF-S és VR jelzésű 70-300-ashoz. Fényereje picit romlott elődeihez képest, viszont két nagyobb hibája orvosolva lett. Gyors az autofókusz, kapott képstabilizátort (VR) és átmérőnövekedésének (62 helyett 67mm) is köszönhetően jobbak lettek optikai tulajdonségai. Élesebb lett a kép, ráadásul ugyanazaokt a szűrőket lehet használni, mint a Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED DX objektíven, amelynek szintén 67 miliméteres a szűrőátmérője. Ezek a 70-300-asok használhatóak már filmes és FF/FX vázakon is. De most lépjünk tovább, mert van még pénzem…
Hát ez érdekes lesz, mert ha több pénzünk van, akkor már kukucskálhatunk a profi objektívek felé, de itt el kell mondanom egy dolgot. Ezek már nagyok és nehezek! Aki D40-hez komoly objektívet akar nagy fényerővel, az számoljon vele, hogy időnként kinevethetik, vagy ha nem is röhögnek a képébe, furcsán fognak rá nézni, amikor D40/D40x/D60 kategóriás géphez (lássuk be, ezek mind lowend gépek) egy ilyen objektívet vesz. De lássunk hosszá, mivelhogy továbbra is feltétel az AF-S objektív (illetve ekvivalense), leszűkül kicsit a kör. Ami gyakolratilag újonnan beszerezhető és Nikkor feliratot visel magán az a Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8 G IF-ED VR. Ez egy 2.8-as fényerejű cucc, beépített ultrahangos motorral (AF-S) megtetőzve egy képstabilizátorral (VR). Kell de izibe, mi? Ne aggódjatok, nekem is. Ha a méretét és súlyát nem nézzük, egy baja van csak. Az ára. Ez sajnos olyan szinten van, amennyit kevés D40/D40x/D60 tulajdonos hajlandó adni érte. Valami olcsóbb kellene. Sajnos Nikonéktól nincs újonnan semmi olcsóbb, csak használtan. Létezik egy Nikkor AF-S 80-200mm f/2.8D ED jelzésű ibejktív, amelynek gyártását már befejezték. Kicsit bunkón néz ki, de máig ez a legjobb képminőséget biztosító objektív ebben a tartományban, veri az újabb VR-s típust is. Egyedüli baja a nehezebb beszerezhetőség, gyakorlatilag csak eBayen lehet licitálni rá, ritkán ad el ilyet valaki tájainkon. Mivel nincs VR, már megfizethetőbb árkategóriéba tartozik, de van AF-S, szóval megbízhatóan gyors a fókusz így használhatü pl. sportfotózásra is. Ha valakinek van lehetőge ilyet venni jó áron, ne habozzon. Egyedüli dolog amire odafigyelnék, hogy legyen hozzá állványrögzítőgyűrű is, mert azt utólag nagyon nehéz beszerezni. Ezzel a motoros Nikon objektívek kínálatát kimerítettük. Mi volna ha elnéznénk más gyártókhoz is. Nem probléma. Itt van pl. a Sigma. Gyártanak ők Sigma AF 50-150mm f/2.8 EX HSM DC és Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX HSM APO DG macro objektíveket. Előbbiről sajnos kevés információm van. Inkább Olympus vázakra szokták venni ott a 2x szorzóval kellemes cucc. APS-C (DX) vázakon az utóbbi az elterjedtebb, abból is a régebbi macro jelzés nélküli típussal van sok embernek tapasztalata. Sajnos nem túl pozitív, mert a Sigma minségellenőrzése valamiért sokkal nagyobb toleranciával műkdik mint más gyártóknál, ezért itt könnyen megeshet, hogy a boltban két egymás mellett levő egyforma obejktív mégsem egyforma. Ezen Sigma objektívek esetében leggyakoribb gondok az lágy kép 2.8 blende használatakor, ami csak F4 érték körül javul meg. Sok tuilajndos mondja, hogy nem nagy gond, őket nem zavarja a, hisz elég F4-re tekerni. Hm, ez mind szép és jó, de akkor mi a francért vették ezt az objektívet. Ennyi energiával vehettek volna más szart is. A következő gondok közé az FF/FB (front és back focus) szokott tartozni, illetve régebbi obejktívek rosz működése új Nikon vázakon (pl. D200-on volt sok gond). Tudok emberekről, akik három ilyen objektívet cseréltek ki amíg nem szabadultak meg tőle végleg. Nem mondom, akadnak jó darabok is, de keresni kell őket, mint tűt a szénakazalban. Javasolm kerüljétek, vagy csak nagyon alapos tesztelés után kezdjetek el rajta gondolkodni. Amúgy a fókusz gyors, masszív a kivitelezés is, csak az elülső lencsevédő gagyi kicsit (mint a az összes Sigma objektíven – szerencsére cserélhető másra). Aztán itt az új Tamron SP AF 70-200mm F/2.8 Di LD (IF) Macro. Nemrég akadtam rá én is. Kicsit mérgesít is létezése, mert lenyomta az én Nikkorom (erről majd később) értékét. nagyon kellemes áron kapható, ráadásul van saját motorja is. A minap kipróbáltam az üzletben, kellemesen csalódtam benne. Jó a konstrukciója, de nem túl nehéz. A fókuszmotor gyors és csendes, ráadásul lehet vele “makrózni” is. Ez azt jelenti, hogy már 0,95 méterre lehet vele élesíteni, ami szuper. Én az F100-as vázamon próbáltam. Mit mondjak? Tényleg lehet vele élesíteni, de 1,5 méter alatt már lassan élesít. Ez egyik oldalon jó, mert kisebb lépésekben halad és pontosabb, viszont ha netán gyorsaságra is szükség volna, akkor kelelmetlen lehet. Mindenestre pozitívumként értékelem ezt a makró módot. Ami kicsit meglepet, az az, hogy nem lehet az élesítésbe manuálisan belepofázni, mint ahogy az a hasonló motorral felszerelt obejktíveknél szokás. Itt át kell kapcsolni manuális üzemmódba a fókuszgyűrű eltolásával, amely amúgy széles, de sajnos túlságosan is röviden van fokozva és ezért nehéz vele közelre pontosan élesíteni. És hogy milyen az optika? Ne kérdezzétek, nem tudom. Az üzletben nem fotóztam vele, mert annak semmi értelme. Várni kell kicsit, nemsokára tele lesz vele az internet. Sajnos pbase.com-on a képek száma egyelőre nulla, de egy májusban bejelentett objektív esetén már az is szép, hogy július óta kapható nálunk. Ha jók lesznek a képek is vele, akkor ajánlani fogom, addig várnák vele. Mindesetre az ára kellemes. Ha valakinek már van és kölcsönözné esetleg tesztlésre az szóljon (én addig kölcsönözhetek AF Nikkort). Ennyi. Választék van, csak pénz kell.

Legközelebb folytatom azokkal a Nikon objektívekkel, amelyek saját fókuszmotorral rendelkező Nikon vázakon (D50, D70, D100 és újabbak + az összes autofókusszal rendelkező filmes váz) is használhatóak.

24 hozzászólás “Teleobjektív fókuszmotor nélküli Nikon vázra (1. rész)”
  1. lompi szerint:

    há itt vannak képek:
    http://www.dpreview.com/gallery/tamron_70-200_2p8_samples/

    én erősen gondolkozom ezen… 🙂

  2. e1 szerint:

    Mondjuk engem érdekelnek a FF/FX képek is. Canon 40D a maga 1.6-os crop méretével nem mérvadó számomra. 🙂

  3. kobak szerint:

    Cikk folytatást csak én nem lelem, vagy még készüloben van? 🙂

  4. e1 szerint:

    Fejben már készen, de még meg kell írnom. 🙂

  5. kobak szerint:

    OK, várom. 🙂

  6. xt198 szerint:

    Hali!
    Szoval akkor ezek az objektívek MIND rendelkeznek saját AF motorral?
    Tehát akármeiket rárakom a Nikon D40-re, és félig lenyomva tartom az expo gombot, akkor állít élességet?
    Mert sigmánál az istenért se találok semmit sehol, hogy hogyan jelzik meikbe van AF-S (mert ugye nikon-nikkornál AF-S) és meikben nincs.

  7. e1 szerint:

    A Nikkor AF 70-300mm f/4-5.6 D ED-t leszámítva az összesben van. Ami a Sigmat illeti, a HSM (Hyper-Sonic Motor) jelzi a beépített motort, de létezhet HSM jelölés nélküli Sigma objektív is, amelynek beépített motorja van, csak ebben az esetben az nem a kedvenc ultrahangos fókusz lesz. Konkrét darabokról viszont nem tudok, én személy szerint kerülöm a Sigma objektíveket. 🙂

  8. xt198 szerint:

    és miért kerülöd őket?
    Illetve miért van ekkora árkülönbség a sigma és a nikon-nikkor között?
    Sigma 70-300as af-es? objektív 35ezer, nikon-nikkor 55-200as af-s 49ezer… 😀
    Ekkora “nagy márka” lenne a nikon saját obija?

  9. e1 szerint:

    Miért kerülöm a Sigma objektíveket? Gyenge a minőségellenőrzésük és nem 100%-os a kompatibilitásuk. Idáig egyedüli Sigma termékem ami volt egy Sigma EF-500 Super vaku volt. Nem volt vele gondom, de időnként képes volt elszámolni valamit és olyan erőset lőni, hogy a képek elégtek. Késpbb lecseréltem egy Nikon SB-800-ra, amely kisebb, erősebb, mechanikailag sokkal jobban össze van rakva, már fogásra sokkal tartósabb, ráadásul sokkal jobb a kezlhetősége (menü, stb.).
    Objektívek terén saját tapasztalatom nincs, viszont rengeteg ember tapasztalatát olvastam már és általában az a vége, hogy ha szerencséd van és jó darabot fogsz ki, akkor a Sigma tűrhető, viszont a Nikkor sokkal jobb.
    Ami az árkülönbséget illeti, az főleg abból adódik, hogy ez a Nikon saját márkája, ráadásul nem kispályások e téren, mert a Nikkor mint márkanév már 75 éves. Szóval fizeted a nevet is, viszont nincs minősgében ingadozás. Ha utánaolvasol egy objektívnek neten, megveszed, az olyan is lesz, ahogy megírták, ráadásul garantált a kompatibilitás minden jövőbeli Nikon gépvázzal. 🙂

  10. xt198 szerint:

    Oké 🙂 Értem, köszönöm szépen.
    Sikerült is meggyőznöd… akkor inkább nem veszek sigmát, hanem megvárom míg meglesz a zsé a nikkor-ra 😀

  11. e1 szerint:

    Látom, hogy a szíved legmélyén tudod, hogy neked is az AF-S 70-200/2.8 VR kell. 😀

  12. xt198 szerint:

    hát persze XD meg lottó6os 😀

  13. duka szerint:

    Hali!
    Megszületett végül a folytatás, vagy csak én nem találom?

  14. e1 szerint:

    Sajnos még nincs meg a folytatás, de továbbra is tervben van a megírása…

  15. duka szerint:

    Várom, mert a kezdet ritka érdekes és hasznos volt! Köszönöm!

  16. Palee szerint:

    Szia!
    Tényleg nagyon hasznos amiket leírtál! A páromnak szeretnék venni nikon D60-hoz valamilyen teleobjektívet portré fotózáshoz. Még csak most kezdi a fotózást. Mit ajánlanál melyik típust lenne érdemes megvennem?

  17. e1 szerint:

    D60-hoz? Hm, ez kicsit problémás. Portrézó tele gyanánt 70(80)-200/2.8 az ideális. D60 esetélben figyelni kell arra, hogy az objektívnek legyen saját motorja. Nikonéknál ez a 70-200/2.8 VR, illetve az új VR II, de mindkettő méregdrága egy D60-hoz, nagyon jó asszonynak kellene ahhoz lennie, hogy egy ilyet megérdemeljen. Utána marad alternatívaként valami Sigma, azoknak van még saját motorjuk, illetve használtan AF-S 80-200/2.8 Nikkor, de utóbbit nehéz szerezni.

  18. katalinbogárka szerint:

    Szia, én D60-hoz készülök teleobit venni, Nikkor kategória ára miatt kilőve.
    Tamront néztem ki, de nem egyértelmű a leírásból és a termékfotóból sem, hogy ez az obi autófókuszos illetve van-e saját fókuszmotorja.
    http://www.argep.hu/product_378848.html

    Tudnál segíteni némi infóval mielőtt holnap betérek egy szaküzletbe? Nem bírom ki holnapig. 🙂 Köszönöm szépen. 🙂

    üdv,
    Kata

  19. duka szerint:

    katalinbogárka: Az általad megnevezett Tamron AF70-300 F/4-5,6 Di LD (A17) obiban nincs fókuszmotor. Ha megnézed az Edigital honlapját (http://www.edigital.hu/Teleobjektiv/Tamron_Nikon_70-300/F4-5.6_AF_LD_Di_Macro_12_objektiv-p26095.html#) részletesebb leírást is kaphatsz róla. Tamronoknál IF jelzi az internal focust.

  20. duka szerint:

    Bocs. Lehet, hogy tévedek. Állítólag van ebből olyan változat is, amelyikben van motor. Menj el a boltba és nézd meg, az a bíztos 😉

  21. sezerke szerint:

    szia,
    nem találom a cikk folytatását.esetleg tudnál ajánlani D50-eshez teleobjektívet? kezdő fotós lennék. köszönöm

  22. adam szerint:

    Szia!
    Én is kíváncsian várom a folytatást 🙂 És az előttem szólóhoz csatlakozva szintén a D50-hez tervezek venni egy bulifotózáshoz ideális objektívet. Jelenleg (több mint 4 éve) egy Sigma 18-200/3.5-6.3 DC NA-t használok, és – bár elégedett vagyok a képek minőségével, de – nincs összehasonlítási alapom, hogy más (mondjuk Nikkor) obival mire lenne képes. Tehát elképzelhető, hogy az általam jónak látott minőséget egy profi objektívvel lőtt kép után megmosolyognám… Egy Nikon 35/F1.8 AF-S DX G szerinted jó ötlet lenne?
    Egy dologra lennék még kíváncsi: szerinted a képek minősége (itt elsősorban az élességre gondolok) milyen mértékben függ a géptől/objektívtől/fénytől? Tehát melyiket érdemes leginkább fejleszteni? Mert stúdióvakuval lőtt képek például állati profin néznek ki, és olyankor úgy érzem, felesleges lenne a gépen vagy az obin fejleszteni…
    Köszi előre is a válaszodat!

  23. e1 szerint:

    sezerke: Folytatás még nincs, de majd lesz, nincs elfelejtve. Abban már viszont komolyabb objektívekről lesz szó és úgy tervezem, hogy megpróbálok pár darabot kölcsönvenni, hogy kipróbálhassam őket és konkrét tapasztalatokat is írjak.

    adam: Mivel a címben teleobjektívekről van szó, nem nagyon fogsz olvasni majd a folytatásban arról, hogy mi volna ideális bulifotózáshoz. Viszont itt válaszolok röviden és előre mondom, hogy fura válasz lesz.
    1. Ha neked a 18-200-as Sigma megfelel, akkor irigyellek. 🙂 Az a szitu, hogy ezek a nagy átfogású objektívek elég gyenge képminőséget produkálnak, mint élesség úgy fényerő tekintetében.
    2. Bulifotózáshoz elsősorban nagy látószög és jó fényerő kell, hogy ne kelljen sokat vakuzni és a lehető leginkább a szórakozóhely fényeit tudd használni.
    3. A 35/1.8 egy nagyon jó objektív, ár/érték arányban verhetetlen, viszont DX vázon már 52,5mm lesz a 35mm EQ gyújtótávolsága. Ezzel 2-3 embert fényképezhetsz le legfeljebb és ez egy szórakozóhelyen, ahol esetleg 10-en is összeállnak egy kép erejéig eléggé sok komplikációt tud okozni, mert vagy nem fér be mindenki, vagyon hátra kell állni amire nem mindig van elég hely. Ezt az objektívet inkább portrézáshoz ajánlom.
    4. Ami az élességet illeti, az elsősorban attól függ, hogy milyen pontosan élesítesz és milyen blendét használsz. Gondolom azt nem kell magyaráznom, hogy 1/5s záridővel nehezen kapsz éles portrét. További fontos tényező az objektív. Itt érdemes végignyálazni a photozone.de-t, de általában igaz, hogy a felsőkategóriás objektívek élesebb képet adnak.
    5. Ha úgy érzed, hogy felesleges fejlesztened, akkor két dolgot tehetsz. Vagy örülsz neki és még véletlenül sem próbálsz ki más cuccot, mert megeshet, hogy utána már nem leszel elégedett, vagy pont az ellenkezőjét teszed. Kölcsönveszel haveroktól más objektíveket és próbálgatsz. A végén ami megtetszik azt veszed. 6. Új váz vételét nem szoktam ajánlani, de esetedben már az is esedékes lesz lassan. Mégiscsak egy öreg típus a D50, még öregebb érzékelővel. Ha váltanál mondjuk D7000-re az azért nagyon nagy minőségbeli ugrás lehetne, mert dinamikában és részletgazdagságban ezek a mai gépek azért jóval előbbre vannak. Viszont ilyen esetben neked az objektívnél kell kezdened a cserét, mert a 18-200 egy komolyabb váz tizenmegapixeles érzékelőjét érezhetően ledegradálnák.

  24. Angéla szerint:

    Szia!

    Csak egy gyors megerősítést szeretnék kérni tőled.
    D3100 as gépemmel működni fog az autófókusz ha 70-300 af-s Vr objektívet használok?

    Köszi

    Angi

  25.  
Itt és most! A vélemény szent, a hozzászólás szabad!