…avagy megvan az első négy tekercs film, amelyet az F100-asommal, az első filmes gépemmel lőttem. Elő van hívatva, kész képek az asztalomon.
Kezdjük a tényekkel, 3 tekercs Fujifilm Superia 200-as, illetve egy tekercs Kodak BW400. Előbbi színes film, utóbbi fekete-fehér. Előre elárulom, hogy kicsit csalódott vagyok, két okból is.
Az egyik az, hogy a laborok ha akarom, ha nem korrigálnak ha filmmel dolgoznak, szóval nem azt látom amit szeretnék, a másik pedig hogy a BW400-astól kicsit többet vártam. Nem teljesített rosszul, de azért lehetett volna jobb. Azt vártam, hogy szemcsések lesznek a képek, kontrasztosak és közben nagy lesz a dinamikájuk. A kontraszt megvan, de a dinamika nem az igazi, ráadásul szemcse nuku, vagy alig. Most az a kérdés, hogy miért van ez így. Alacsony felbontású a szken és a 10×15-ös képen elveszik? Vagy okos nyomdagépprogram kiszűri, mint a Noise Ninja a képzajt?
Ennyit a filmekről és most térjünk rá az F100-asra. Röviden annyit mondok, hogy helytállt és sokkal jobban mint a D70. Sokkal kellemesebb és lágyabb a bokeh, sokkal jobb a fénymérés. Ott, ahol a D70 nem bírt volna megbírkózni az árnyákkal és a világos égbolttal, ott az F100 helyesen végezte a dolgát. Mindvégig a 10 pontos Matrix fénymérést használtam és kellemesen csalódta benne, főleg a D70-es 1005 pontos Matrix mérése után. Természetesen a film és a labor munkálya itt szintén erősen befolyásolja a képeket , de valamiért mégis jobbak a képek filmről. Ha a színeket nem is nézem, a filmes objektívek a teljes képkocka kirajzolásánál sokkal jobb látőszögeket adnak, sokkal jobb vele dolgozni Kellemesen használható az 50/1.4-es, és zseniális a 80-200/2.8. Szeretem a 80-200/2.8-at digin is, de itt valahogy más volt. Sokkal jobban élveztem a fotózást vele. Egyszerűen tud valamit ez a full frame, nem hiába esküsznek rá olyan sokan. Aztán ami kellemesen meglepett az az volt, hogy a 35/2-es obejktívemet ezen a vázon is többet használtam, ugyanúgy, mint digitálison. Azt hiszem el fog kellenem gondolkodnom egy régebbi tervem megvalósításán, egy jó állapotú 20-35/2.8 beszerzésén, mert amúgy is egyre jobban kezdem komálni a széles látószöget. Ami még gondolom érdekelni fog titeket az az AF (autofocus). Annyit mondok csak, hogy gyorsabb és pontosabb, ez is jobb a D70-étől. Ha valaki akar egy jó és megbízható filmes gépet, annak ajánlom az F100-as beszerzését. Én kevesebb mint 6900 koronát adtam érte átszámolva dollárról, szállítással, vámmal, adóval és olyan mint az új. Nem sok ettől jobb filmes gép van és ár/érték arány szerintem ebben a kategóriában verhetetlen.
És majdnem elfelejtettem. A múltkor úgy esett, hogy vakuval kellett használnm a gépet. Teljesen váratlan volt, mert majdnem egy hétig eszembe sem jutott, hogy az F100-assal a Nikkor F-mount objektíveken kívül használhatnám a vakut is. Valamiért úgy gondoltam, hogy nálam ugyanaz a szitu, mint Ferke Praktica gépén. Olyankor lehet jól használni, amikor a motorokat. Nappal, ha szép idő van és süt a nap. És ekkor hirtelen kapcsoltam. Hisz régebben a riportereknek kellett valahogy működniük éjszaka is! Ott az SB-800-as vaku a táskában, csak elő kell venni. Igaz, már hetek óta nem használtam, ezért is mehetett ki a fejemből, mint alternatíva rosz fényviszonyok esetére. Feltettem és lőttem egy sorozatot. Jól szerepelt, jól mérte a fényt, szép képek lettek, alig látni, hogy nem természetes fény volt használva. Természetesen ez köszönhető annak is, hogy a mennyezet felé lőttem a vakut, de így is kellemesen csalódtam.

10 hozzászólás “Nikon F100 felavatva”
  1. ANTIPOP szerint:

    Csak azért, mert olcsó?

    Gratulálok a géphez. Annyit fűznék hozzá, hogy a mai világban nagy hendikepped lesz, ha ezzel kívánsz fotózni (épp az általad vázolt problémák miatt), saját labort meg gondolom, nem kívánsz berendezni otthonodban. Ennek tudatában szerintem – mint e1 a fotós – tiszta pénzkidobás volt az akciód (hiába szerezted meg akcijóssan), viszont – mint e1 a gyűjtő – ez lehet egy gyűjtemény első darabja jutányos áron. 😉 Félő azonban, hogy “e1 a fotós” vette meg a gépet, miközben súlyos információhiányban szenvedett az analóg gépek filmjeinek előhívási problematikáját illetőleg, és csak a termék megérkezte után kezdett kutakodni ezügyben.

  2. e1 szerint:

    Gerő, nyugi, nem ezt a gépet akarom használni mindennapi fotózáshoz. Hétvégi fesztivál 1500 fotójához továbbra is marad a digi. Ezt a gépet csak amolyan rendhagyó képek készítésére vettem. Tudod, a filmnek továbbra is megvan a feelingje, vagy minek is mondják amerikaiul. A másik dolog az, hogy továbbra is sokkal jobbak a színek és nagyobb a dinamikai tartománya a filmnek digitális feldolgozás mellett is, mint az én D70-esemnek. Nem mondom, lehet a D70-ből is szép képeket nyerni, de szuperpontos expozíció kell, majd még baszakodhatok a 12-bites RAW képpel a Capture NX2-esben. Elérhetem ugyanazt az eredményt, de a filmmel ez már a 8-bites JPEG scanben megvan. 🙂 Ha pedig nagyon elkapna a dili, akkor veszek haza kimondottan egy filmes szkenert és kész. 🙂 Majd ha valamikör összefutunk, kezedbe adom a gépet, és mutatok belőle néhány fotót, hogy összehasonlíthasd.
    Ami az anyagiakat illeti, a filmes gép drágább, de csak akkor ha nem számolod a digitális géphez szükésges számítógépet, szoftvereket és a digitélis gép magasabb vételárát. Ha pedig bekalkulálod ezeket és a teljes felszerelésem árát, akkor pedig teljesen mindegy, mert nagyságrendileg beleöltem már a fotózásba több mint 150 Hlinkás bankót, akkor pedig ki nem szarja le azt kb. 200 koronát a filmért és az előhívatásáért? Ami a képek nyomtatását illeti, azt digitális fotók esetében szintén meg kell fizetni. Nem? 🙂 Szóval ez az én álláspontom, aztán ha valaki méshogy látja, nyugodtan írja len, nem harapok. 🙂

    U.i.: A laborkeresési dolog, akkor lett nálam aktuális, amikor az első filmtekercs képeit kaptam kézhez. A következő három tekercset máshol csináltattam és jobb az eredmény.

  3. baowah szerint:

    van egy elado, kb 10x hasznalt labor otthon, tud szineset is, teknok, papirszarito, tank, stb. ha kellene.

  4. e1 szerint:

    Gondolkoztam rajta hogy beszerzek ilyen cuccot én is, de az az igazság, hogy nemigen akaródzik vegyészkednem otthon, ráadásul nincs is hol szétrakni az ilyen felszerlést (pl. fürdőszobában nincsenek szárítóköteleink). Mindenestre szeretném 1-2x valakive kipróbálni miként is megy az ilyesmi, lehethogy aztán kedvet kapok hozzá. Tudsz valakiről, aki még rendszeresen hívat így ki otthon filmet és csinál BW képeket?

  5. e1 szerint:

    Ki az a zsele? Nem ismerem a tagot, de ha te mondod biztos jó fej. Valami elérhetőség rá esetleg? 🙂

  6. ferencke szerint:

    “a D70 nem bírt volna megbírkózni az árnyákkal és a világos égbolttal, ott az F100 helyesen végezte a dolgát”

    ez nem a fénymérés miatt van, hanem a film tehet róla. agol a digi ccd-je már rég beég (hogy a sotét részekbol is láccon valami), ott a fimen még vígan van információ. a széles dinamikai tartomány miatt.

  7. e1 szerint:

    Pontosan ahogy írod, én fogalmaztam pontatlanul. Természetesen az sem mindegy, hogy nagy dinamikájú kép esetén miként mér a gép, akár filmre, akár másra, de a lényeg tényleg az, hogy a filmnek nagyobb a dinamikai tartománya.
    Amúgy végiglestem a BW400-as filmre képszült képeket és sajnos ott kicsit csalódtam. helyenként beégett. Nem vészesen, ha jobban odafigyeltek volna szkeneléskor és nagyobb színmálységet használtak volna (pl. kanálisonként 8 bit helyett 16-ot), akkor okés lenne. Talán elkezdem nézegetni a hirdetéseket, hátha sikerül szereznem egy dob szkenert, vagy minek is hívják.

  8. baowah szerint:

    zsele.blog.hu

  9. e1 szerint:

    Kösz szépen, majd felveszem vele a kapcsolatot. 🙂

  10.  
Itt és most! A vélemény szent, a hozzászólás szabad!