Hányan ismeritek ezt a fényképezőgépet? Rákeresni nem ér. Gondolom vagytok néhányan akik tudjátok, hogy mi fán terem a filmtekercs. Az F-sorozat a Nikon zászlóvivő gépeinek sorozata, évtizedeken át a legjobb filmes gépekként voltak számontartva. Ma a D3 és D3x a helyettesei, a Nikon F6 pedig az utolsó mohikán amelyet egészen mostanáig gyártottak a ferdeszemű kollégák a felkelő nap országában. Igen, ma még lehet filmes gépet venni, ráadásul nem is akármilyent. Ez az utolsó igazi filmes gépváz, ráadásul kompromisszumok nélkül (oké, elem az kell bele). Igaz, nincsen 3″ színes LCD kijelzője, nincs vertikális markolata sem, sőt még képérzkelője sincs, viszont mindezek ellenére egy jó filmmel a mai napig képes lealázni digitális társai többségét, legyen szó éppen stúdió-, riport-, vagy sportfotózásról. Annyi csak a baja, hogy nem mutatja azonnal a képeket, de nem olyan nagy gond az, tudtak eme funkció nélkül létezni a fotósok milliói sok éven át, akkor ez most miért lenne probléma? Az EXIF adatokkal pedig ne gyertek nekem, az F6 azokat is elmenti. 31 tekercs filmet képes a saját belső memóriájában tartani, amelyet aztán MV-1 adatolvasó segítségével CF kártyára lehet menteni. Egy 8MB-os kártya kb. 1000 tekercs film adataira elég. Szintén támogatja az i-TTL vakufénymérést, 11 pontos (ebből 9 cross-type) fókuszpontja van, maga a fókuszrendszer az AF  fókuszmotorral pedig a D2X-ből származik, MultiCAM 2000 típusú. Ettől jobbakat csak sokkal később kezdtek el digitális gépekbe gyártani. Ha még ehhez hozzávesszük a zseniális fogású és egyben jó kinézetű vázat, amely Giorgetto Giugiaro olasz ipari tervező fejéből pattant ki (aki főleg autótervezéssel foglalkozik), nem mondhatok mást, mint hogy Instant get! Egy baja van csak, az ára. Ma is kb. 2.000 €, és mivel bejelentették, hogy felhagynak a gyártásával, nem lepődnék meg, ha az utolsó darabok még drágábban kelnének el. Sajnos én ennyit nem tudok adni egy filmes vázért (ezért is vettem egy Nikon F100-ast). 🙁 Mi, akiknek nincs pénzük egy ilyen gépre, de mégis szeretnénk egy ilyen játékszert egy perces néma csenddel emlékezzünk gyártásának emlékére. Talán majd tíz év múlva megfizethető lesz egy darab az eBay-ről is.
Akinek pedig van rá pénze, azonnal vegyen egyet!

Nikon F6

Nikon F6

29 hozzászólás “Nikon F6 – az utolsó mohikán”
  1. Láma szerint:

    Gyönyörű gép!…főleg ezzel az objektívvel (ami most már nekem is megvan ;))
    Olvastam már a képességeiről és az áráról, de pl. azt nem tudtam hogy egy autó formatervező tervezte 🙂
    Mennyire hivatalos ez a hír hogy leállnak a gyártással?

  2. kobak szerint:

    Szép gép. Kár érte, de az is igaz, hogy hiba lenne továbbra is filmes gépet gyártani.

  3. baowah szerint:

    azert a pandat szebben megrajzolta giugaro – buszke is volt ra.

  4. dincsi szerint:

    Egy ismerősöm a mai napig egy F2-vel nyomja amiben majd 1 millió expó van. Erről ennyit. Ezeket a gépeket nem 3 évre gyártották mint a maiakat. Épp ezért nem lesz sokkal olcsóbb. szerintem. Egy F2 még mindig 100-150 euró pedig 1980-ig gyártották 🙂

  5. e1 szerint:

    baowah, véleményeddel nagyon nem értek egyet 😀
    dincsi, a maiak pedig csak egy évre vannak gyártva 😉
    Kobak, francokat lenne hiba. Azért, mert a filmes korszaknak vége, még nem kell leírni ezt a technikát, amelynek mindmáig megvannak a felhasználói és a maga kis vásárlóköre. Sokan fotóznak filmre mindmáig, sőt, ha az F6 nem 2.000, hanem csak 400-500 ojró lenne, merem állítani, hogy több is fogyna belőle a digitális vázak mellett. Ajánlom, hogy nézz körül néhány blogon azok közül, amelyek itt vannak a bal menüben. Sajnos a gond ott van, hogy egy ilyen masinához kell egy jó szkener is, és annyiért már megveszem inkább rögtön a D3x-et. 🙂

  6. kobak szerint:

    e1: A hibát úgy értem, mint a széllel szembe pisilést. Nem jövedelmező. Mivel sokkal több pénz jön be (szerintem) a digitális gépekből, nem éri meg nekik a filmes ágat fenntartani.

  7. e1 szerint:

    Jah, így már más. Ebben az esetben egyetértünk. Bár, presztízsmutatóként megtarthatták volna. 🙂

  8. xt198 szerint:

    Sajnos közöm nincs a filmes gépekhez, nemaz, volt már a kezembe egy régebbi darab családból, de kb ennyi.
    Amit elsőre levontam az az, hogy szinte semmi különbség a mostani/régi nikon dizájn között. Persze a lényeg belül van ezt mindenki tudja 😀

  9. e1 szerint:

    Tudod miért nem változott a dizájn? Mert már akkor is ez volt a legjobb. 🙂 Én ezt akkor értettem meg, amikor a kezembe vettem az F100-ast. Percek alatt tudtam kezelni, annak ellenére, hogy a D70-hez képest sok gomb egészen máshol van. Amikor pedig megvettem a D700-at, gyakorlatilag nem volt vele semilyen gondom annak ellenére, hogy a D70 másként van kialakítva. A F100-on az a pár tekercs éppen elég volt megszokni a rendes kezelést. 🙂 Ha pedig a D70-on és társain (D40-D100) nem lenne annyi bizbasz automata üzemmód, akkor merem állítani, hogy azok kezelése is ugyanolyan kellemes lenne, mint a D200+ gépeké. Sajnos a marketing megtiltja, hogy pl. az AF üzemmódot a vázról lehessen állítani. Ezért az egyért nagyon utáltam annakidején a Nikont, hogy miért csinálta ezt így. Bezzeg az évente egyszer használt funkciók, mint a BKT kaptak kapcsolót a vázról. Váááá…
    Szóval visszatérve az ergonómiára. A Nikon már a filmes korszakban megalapozta az ergoónmiája alapjai, és az egyik legjobban kezelhető gép lett. Mindmáig sokan ezért veszik. Jó a fogás, jó vele dolgozni, stb. Nem mondom, hogy más gépekkel nem lehet, de miután a legtöbb férfi kezébe vesz egy Canon 350D-t, majd utána egy Nikont, megérti. Jah, az az érdekes, hogy annak ellenére, hogy a D40-es kisebb, mint pl. a 350D, még annak is jobb a fogása. Ez már azért nem semmi. Perszee tudom, ez szubjektív, van akinek jobban passzol a Canon, vagy Minolta/Sony, de pár éve rengeteg ember vett a környzetemben fényképezőgépet, sok embernek adatm tanácsot fórumokon. Mindenkinek azt mondtam, hogy menj be a boltba, vedd kezedbe mindkét gépet és meglátod melyik fog jobban tetszeni, nem kell a paramétereken szőrszálhasogatni. Megtették, a többség végül a Nikon mellett döntött. Szóval tudnak valamit ezek a Nikonék… 🙂

  10. xt198 szerint:

    Így van 🙂 Nekem is volt kezembe egy Canon gép (azthiszem 450D vagy 400D nemtudom?) és nemsokkal, de nagyobb volt a d40-emnél, viszont… jobb a fogása a d40-nek. Bár nem mondom, amikor lemegyek partyba és a kezembe van a gép este 11től reggel 5ig, hát bizony másnap alig bírok fogni bármit is a jobb kezemmel, mert fáj mint az állat ha szorítok vele, de nem vészes 🙂 Most gondolhatod milyen lenne Canonnal… Szóval szerintem is kellemes fogása van a Nikon gépeknek 🙂

  11. e1 szerint:

    Látod, Canont kellett volna venned. Azt nem bírnád kézben tartani 6 órán keresztül, letennéd és másnap nem fájna a kezed. 😀

  12. pentax szerint:

    hülyeségeket miért kell irni? A Canon xxxD sorozat nem arra való, hogy 6 órán keresztül nyomjad vele hanem arra, hogy ha elmégy nyaralni akkor ne húzza le a vállad a táska. Én pl. a 450d-t a kisebbik gyerekemnek vettem. Ti Nikonosok belehalnátok, ha nem fikázhatnátok a Canon gépeket csak azért mert azok minden szempontból jobbak és ezt eléggé nehezen viselitek a jelek szerint. Itt egy jó kis szösszenet egy jó kis filmes nikonról és miről irtok 10 sorral arrébb ? a Canonról. Szerintem ez már mánia…

  13. e1 szerint:

    Igaz, eltértünk egy kicsit a témától, de hát ez van. Nincs már azon mit ragozni, hogy a Nikon F6 a filmes vázak csúcsa, akkor tovább kell fejteni a gondolatot. 😀 Ezzel ellentétben neked elkellene egy kis humorérzék. 😉
    Azt pedig, hogy kinek mi a jobb fogás és súly szempontjából, azt mindenki döntse el maga. Mindenki arra használja a gépét amire akarja, nincs beleírva a használati utasításba, hogy maximum napi 5 órig szabad használni, máskülönben tessék 50D-t, vagy jobb típust venni. 🙂

  14. pentax szerint:

    sorry. komolyan vettem „szólj vissza ha mersz”… viszont mostmár tudom mi a humor és mi az ami nem. De tényleg szerinted miért tértek el MINDIG a témától ugyanabba az irányba…ezen elgondolkodtál már? Pl. a fehér PENTAX ürügyén is rúgsz egyet a Canon-ba (mostmár tudom az is csak humoros) én is az vagyok mint Don KiHót-e? küzdök Canon Lucia-ért hogy megmentsem a sok(?) Ni-KONOK-okotól akik orkok…Tényleg 🙂
    Azért Szép Karácsonyt Kívánok! és Canon Új Évet!

  15. e1 szerint:

    Nyugodtan visszaszólhatsz, azzal nincs gond, sőt. 🙂
    Ami a posztok alatti véleménycserék OT-ba való eltérését, illetve egyik vagy másik márka fikázását illeti, ez már szerintem amolyan internetes szokás. Rendszeresen látogatom a legnagyobb cseh fotós fórumot (több fotó tematikájú webnek van egy közösen üzemelt nagy fóruma van), ahol a fő kategóriák egy része a márkák szerinti elosztás (Canon, Nikon, Sony, Pentax, Olympus, stb.). Én általában a Nikonos témában mozgok majdnem mindig, mert hát a technikai kérdésekben nemigen van okom más márkáról beszélgetni ott az emberekkel, de kb. egy évvel ezelőtt, amikor átlátogattam a szomszégékhoz tapasztaltam egy dolgot. Egy idő után (főleg Canonéknál) az volt bármilyen technikai jellegű témának a kifejlete, hogy a két nagy márkát hasonlította valaki össze és egy szép kis flame vita kerekedett az egészből, ahol a Canon tulajodnosok valamiért felsőbbrendűnek érezték magukat és érveltek különböző hölyeségekkel, amit a Canon marketing részlege talált ki (jah, ilyet írtál te is 😉 ). Na, az ami ezen az oldalon történik, az kb. valami hasonló, csak én kicsit a másik végletről közelítem meg a dolgot. Én nem a Canont alázom a porba azzal, hogy azt mondom, hogy szar, vagy valami, mert az nem igaz és nem lennék objektív, hanem azokra a dolgokra reagálok, amivel nekem leggyakrabban a Canon fényképezőgépek tulajdonosai jönnek. Isten ments, nem akarok általánosítani, mert nem mindenki ilyen, viszont én még nem láttam Nikon tulajdonost azzal jönni, hogy mit pattogsz itt azzal a másodrendű gépeddel, ezzel szemben rendszeresen találkozom ilyesmivel a Canon (általában 300D-450D) tulajdonosok részéről, merthogy a Canonnak vannak L objektívejie és a Nikonnak nem, és CMOS, meg DIGIC, stb, Nah, ezek a posztok amiket itt olvashatsz a reakciók ezekre a dolgokra, amiket próbálok azért amennyire lehet objektíven leírni. Van aki veszi a lapot, van aki jót mosolyog rajta és van aki visszaszól. 🙂

  16. pentax szerint:

    Igen sajnos sok a félművelt itt is ott is… majd küzdök ellenük jó lovammal… eddig aszittem magamról a sok iskola meg minden adott egy olyan műszaki alapot ami megment a marketing hölyeségektől, – pontosan mikor ítram ilyent(jah?)…csak, hogy tanulhassak attól aki jobban tudja mert nem szégyenlem azt sem…bár szerintem jobb a helyén válaszolni mindenre…mindegy.
    Ez az F6 amúgy szerintem egy későn született dinoszaurusz ami most végleg kihalt. szívesebben látnék a gyüjteményembe valamit F3-ig bezárólag…

  17. e1 szerint:

    Afene, itt elfelejtettem reagálni pentax posztjára. Amivel nem értettem nálad egyet, illetve erősen marketingdumának tarottam, azok a a „Canonnak volt először DIGIC prociija” és hasonlók. Teljesen mindegy milyen processzora van egy gépnek, hányadik generáció, stb. mert ez csak annak a szép leírása, ami benne van bármilyen más digitális gépben is. Annyi a különbség, hogy a Canon ezt beleírta a katalógusba, a többi gyártó természetesnek vette, hogy ez van a gépben. Aztán most lehet azon filózni, hogy technikailag egy Canon DIGIC, vagy a Nikonnál később EXPEED-nek elnevezett (felébredt a marketingrészleg) processzor a jobb, mert a lényegen semmit sem változtat, minkettőnek ugyanaz volt a dolga és mindkettő jól végezte.
    Hasonló az, amikor nekem valaki elkezdi mondani, hogy a Nikon nem gyárt L objektíveket, és hasonlók. Francokat nem gyárt, csak éppen nem dicsekszik vele, nincs külön ráírva, hogy ez most jobb, mert… Náluk ez az információ általában benne van már az árban és aki ilyet vesz, az úgy is tudja, hogy milyen kategóriájú objektívet vesz és mit lehet tőle elvárni. Hasonló a szitu a por-, eső- és strapabíró vázakkal. Ezzel is a Canon jött, végül pedig az lett az egésznek a vége, hogy egy nagy nemzetközi antarktiszi fotósexpedíción ahol a sok fotósnak bedöglött a profi Canon váza, egyedül a Nikon D200-as gépeknek nem volt semmi gondjuk a működéssel.

    Antarctica 2007 – What Worked? What Didn’t.

    Kobak: Izé, édekes. Keress még kérlek egy olyan hírt, hogy lement az F6-os ára 400-500 euró köré és szerintem meg is rendelem. 🙂

  18. kobak szerint:

    OK, de nem látok sok esélyt, hogy holnapra előállok eggyel. 🙂

  19. Sándor szerint:

    Én Canon-os vagyok,egy 40D-vel nyomulok
    Szerintem nincs ebben semmi,ha van egy egészsges vita hogy kinek mi a jobb.
    Szerintem olyen ez mint a Fradi-Újpest,vagy ha a piros lámpánál be áll egy Alfa a BMW mellé.Ez természetes is,mert ugye mindenki azt veszi meg amit a jobbnak tart,ebből eredően meg nyilván mindenki a sajátját fogja isteníteni.
    Nyilván mindkettőbe bele lehet kötni ha éppen akarunk,de ez addig jó amig humoros iróniával van vegyítve.
    Canonosként amugy én is azt mondom,hogy a 450 meg a 400 meg ezek a kezdőszintű gépek nem igazán vannak ott a szeren mint SLR camera.Számomra inkább tűnnek valami felfújt nagyobbfajta kompaktgépnek,csak épp tükörrel meg cserélhető lencsével,de a kezelő gombok majdnem olyan rosszul kezelhetőek mint egy kompakton.

    A nikonról nem tudok mit mondani,mert az utolsó nikon talán egy F50-es volt amit akezembe vettem,az meg már nem most volt. Viszont az tény hogy az etalon az a Nikon F3 lesz mindig is

    Bár számomra a Canon EOS-5 is etalon valamilyen okból kifolyólag,mármint a filmes

  20. Alex szerint:

    Az F6 valóban az utolsó profi filmes gép, „fullframe”-ként nagylátós képekhez használtam, míg be nem futott a D3 a készletembe. Ma azért nem használom annyit, hogy minél tovább éljen. Minden ifjú titánnak ajánlom, hogy legyen filmes gyakorlata, nem részletezem, miért. De egyet mégis: amikor egy havi ösztöndíjam ára volt egy tekercs Kodachrome dia, akkor bizony fényképezés előtt gondolkodni kellett egy kicsit…
    A filmes fotónak az lesz a szerepe a jövőben – ezt egy japán fotós workshop-ján hallottam, nem saját termés! – mint az olajfestészetnek ma. Ezt sem részletezeném, de Csontváry Baalbek képét ma nem tudnák elkészíteni…

  21. Alex szerint:

    Bocs, egy kis javítás a cikkhez: van vertikális markolata az F6-nak, MB-40, 8 kép/sec sebességet tud. Volt, de eladtam (bánom már), mert egy tekercs 36-os filmet 5-6 sec alatt megevett, ha az ujjam rajta maradt a kioldón. Ez már valóban a digitális gépek csodálatos új világa, nem a filmesé.

  22. A Canon–Nikon vitához: a legjobb filmes SLR még mindig a Canon EOS 1V. Vegyük csak azt, hogy a mai napig (rajta kívül) nincs olyan filmes SLR, amelyik eléri a 10 kép/másodperces teljesítményt… 🙂 45 AF-mező… 1/8000-es expónál is vakuszinkron… 200 film adatainak tárolása…

    Egyébként még 2014-ben is gyártják az F6-ot, igaz csak max. 50-60 darabot havonta. Sajnos az ára 500 és 600 kHUF közt van még mindig.

  23. e1 szerint:

    Hát igen, a 45 AF-mező ott volt, de őszintén, van értelme? D700-asomon volt 51, de nagyon hamar kikapcsoltam a kétharmadát. Ennyi fókuszpontnak csak akkor van értelme, ha valami automata mátrixmérést használsz. Ha magad akarod kiválasztani azt, hogy pontosan mire akarsz beélesíteni, akkor a sok fókuszpont az esetek 99%-ban csak nyűg. Saját tapasztalat. 🙂
    A 10 kép/másodperc szintén lenyűgöző teljesítmény, de azért illik hozzátenni, hogy csak kiegészítő akkucsomaggal tudta. Alapból 3 kép/másodperc volt a sebesség, ami azért nem olyan nagy durranás egy ilyen géptől (F6 kiegészítő akkucsomag nélkül max. 5,5 kép / másodperc). És persze ma már teljesen mindegy ez is. Nincs az az épeszű ember, aki manapság filmre fotózna olyan műfajt (gondolok itt elsősorban sportra), ahol alig négy másodperc alatt kilőne egy tekercs filmet. 🙂
    Ami a többi paramétert illeti, azokat az F6-os is tudta (a memóriában tárolható filmek pontos számát nem találtam meg, de volt hozzá kártyás kiolvasó), itt nincs különbség. Mindkét gép a filmes korszak csúcstechnikája.

  24. Szerintem sem muszáj hasonlítgatni, de azért érdemes megjegyezni, hogy a Canon analógban és digitálisban is van olyan komoly és jó, mint a Nikon. Vannak mindkettőnek olyan paraméterei, amelyek felülmúlják a másikét, de egyik sem mondható a másiknál jobbnak, vagy rosszabbnak általánosságban. Egy apró különbség van a célközönségben, de ez is csupán árnyalatnyi.

    Képminőségük sosem fogja utolérni a középformátumot… 🙂

  25. Molár Csaba szerint:

    Bár kipróbálhatnák egy Nikon filmes gépet.Viszont nincs rá módom mert a jelenlegi digitális felszerelésemet bővítem. Annyit hozzá teszek valóban a filmes gépek viszik a pálmát viszont a digitálisnak az a legnagyobb előnye hogy el lehetett hagyni a sötétkamrát és minden sokkal gyorsabb lett.Tehát előnyök minden téren vannak meg hátrányok is.Viszont mindkettőben az a közös hogy bizony nem egy vagy 3 évre tervezték őket.Az első digitális tükörreflexes gépem a Cannon 350d közel 6 évig volt hűséges társam.És bizony nem kíméltem kapott hideget meleget egyaránt.

  26. Szabó András szerint:

    szerintem minden fényképezőgép gyártó cégnek kéne hogy legyen egy ilyen fényképezőgépe a palettáján mint a nikonnak az f6, emlékeztetve erre a korszakra a mai d-slr használókat a kezdetekre amit mai nap is lehetne kapni.

  27. Sallai László szerint:

    Én mág 2006-ban vásároltam egyet. Azóta is teljes megelégedettséggel használom. A gép hibátlanul működik, igaz mindig rendkívül vigyáztam rá. Személy szerint sajnálom, hogy ebben a mindent elöntő digitális világban az ezüstalapú fényképezés ennyire háátérbe szorult, hogy a gyártók a filmes fényképezőgépek gyártását ennyire feladták. Egyébkánt a Nikon az F6-ot mind a mai napig gyártja és meg lehet vásárolni. Ha valaki szeretné az igazi fotográfiát művelni, a képeket saját kezével elkészíteni, annak csak ajánlani tudom.

  28.  
Itt és most! A vélemény szent, a hozzászólás szabad!